Karto 50v
Elämä on
juhlaa
tunteita
kohtaamisia
merkkipaaluja
välittämistä
jakamista
Historia
Neljästä postikorttimallista alkoi Karto-Myynti Oy:n historia suomalaisessa korttiliiketoiminnassa 50 vuotta sitten.
Vuosien myötä tästä on versonut jatkuvasti laajentunut ja yhä laajenevaa toimintaa. Jos alkuaikoina keskityttiin yrittäjyyteen, ahkeruuteen, yhteistyön voimaan ja ammattitaitoon, tänään kartolaisissa näkyy selväpiirteisesti myös luovuutta, itseohjautuvuutta, tiimityötä sekä menestymisen halua.
Kartossa tuotteiden määrä on sen elinaikana moninkertaistunut. Korttien ja adressien lisäksi Karto tunnetaan nykyään niin paketointi- ja pakkaustuotteistaan, kodin arkeen ja juhlaan sopivista tuotekokonaisuuksista, toimistoihin ja kouluihin suunnatuista tarvikkeista kuin lahjatavaroistakin.
Karton tuotemallistojen lähtökohtana on suomalainen kuluttaja, joka arvostaa laadukkuutta, kauneutta, uudistumiskykyä, kestäviä arvoja, moniarvoisuutta ja elämää sen koko kirjossaan. Karto haluaa tuntea asiakkaansa ja laadun – se osaa ja on kokenut, kehittyy ja seuraa maailmaa virkein silmin. Samalla ollen paikallinen, mutta kansainvälisestikin uskottava.
1970-luku
Ensimmäiset omat toimitilat valmistuivat vuonna 1976 Jyväskylään. Uutta toimitilaa avattaessa Kartossa uskottiin vahvasti “suomalaiseen yrittäjyyteen, ahkeruuden ja yhteistyön voimaan sekä koko henkilökunnan ammattitaitoon”.
1980-luku
Karvinen ja Harald Hirmuinen seikkailivat Karton tuotteissa, myös lautapeleissä. Vahvat ulkomaiset korttimaat näyttivät suuntaa; uusia tuulia ja tuotteita haettiin mm. Milanosta, Pariisista, Lontoosta ja New Yorkista. Ensimmäinen hyväntekeväisyysjärjestö Sylva ry tuli mukaan adresseihin ja joulukortteihin.
1990-luku
Muumit rantautuivat Karton mallistoon. Putinki tuli perheeseen, ja sen myötä paljon uusia toimittajia. Muun muassa Thaimaan käsintehdystä paperista valmistetut tuotteet valloittivat Suomen. Lama koetteli koko Suomea, mutta postikortit pitivät pintansa.
2000-luku
Uusille urille lähdimme kodin- ja sisustustuotteiden parissa, kun Emma-tuote siirtyi Karton omistukseen. Kansainvälistyminen laajeni Baltiaan ja yhteistyö Karto Eestin ja Puse Plussan kanssa alkoivat.
2010-luku
Kotimaisten brändien voittokulku alkoi ja suomalaisuus nousi arvoon. Tamperelainen Hobby Office tuli yrityskaupan myötä osaksi Kartoa. Siten myös toimisto-, askartelu- ja koulutarvikkeet laajensivat Karton tuotetarjoamaa. Myös Suomen Pokkari-Tukun valikoima Loisto-tavaramerkillä oli osa Karton tuotteita.
2020-luku
Uudella vuosikymmenellä Karto on vahvistanut digitaalisten ratkaisujen myötä niin tuotteitaan kuin tapaansa toimiakin. Karton oma kuluttajaverkkokauppa tuli mukaan yhtenä myyntikanavana. Kestävä kehitys, moniarvoisuus, tuotteiden laadukkuus ja kotimaisuus ja arvontuotto asiakkaille ovat tämän vuosikymmenen johtotähdet.
Vuonna 2021 Karto tuli osaksi Lehtipistettä ja kehittää korttiliiketoimintaa yhdessä sisaryritystensä Paletin ja Putingin kanssa.
Aforismointi

Aika kultaa muistot, sanotaan, mikä on oikeastaan ihana asia. Karton viidessä vuosikymmenessä on kertynyt kultaa yltäkylläisesti ja sille halutaan antaa erityistä huomioarvoa tänä pyöreänä juhlavuotena. Syntyi aforismointi.
Nyt & Tulevaisuudessa

Tunnetut brändit – merkitys ja tarkoitus
Karto tuo tunnetut kotimaiset ja ulkomaiset brändit asiakkaille ympäri Suomen. Karton tuotteiden materiaaleissa, pakkauksissa ja esillelaitossa annetaan tilaa brändien ja taiteilijoiden ilmeelle. Värit, kuva-aiheet ja teemat tuotteissa ovat tarkoin valittuja. Yhteistyössä eri alojen ammattilaisten kanssa, Karto haluaa oppia uutta ja pysyä mukana uusissa tuulissa. Tuotteiden merkityksen ja tarkoituksen ymmärtäminen on ollut homman pääjuju ja sitä se on tulevaisuudessakin.

Kierrätettävät materiaalit
Kestävän kehityksen mukana myös Karto uudistuu ja kehittää toimintaansa sekä tuotteitaan. Kierrätettävät materiaalit ja kierrätykseen liittyvä tieto ovat osa uusia tuotekokonaisuuksia, kuten ekopaketointia ja postitustarvikkeita. Korttien materiaaleihin ja erikoiskäsittelyihin etsitään jatkuvasti uusia ekologisempia vaihtoehtoja. Myös tuotannossa ja logistiikassa pyritään tehokkaampiin ja ympäristöä säästävämpiin ratkaisuihin.

Digitaalisuus ja teknologia
Digitaalisuus ja uudet teknologiat ovat vahvasti osa Kartoa. Vähitellen myös tuotteet yhdistyvät digitaalisen maailman kanssa. Esimerkkinä AR-kortit, joissa lisätyn todellisuuden avulla kortin saaja pääsee astumaan sisälle kortin maailmaan. Samaa teknologiaa hyödyntäen voidaan tuoda myös tuotteeseen liittyvää tausta- ja lisätietoa käyttäjälle. Mahdollisuudet uusille tuoteavauksille ovat kiehtovia.
