Karto 50v

Elämä on
juhlaa tunteita kohtaamisia merkkipaaluja välittämistä jakamista

Historia

Neljästä postikorttimallista alkoi Karto-Myynti Oy:n historia suomalaisessa korttiliiketoiminnassa 50 vuotta sitten.

Vuosien myötä tästä on versonut jatkuvasti laajentunut ja yhä laajenevaa toimintaa. Jos alkuaikoina keskityttiin yrittäjyyteen, ahkeruuteen, yhteistyön voimaan ja ammattitaitoon, tänään kartolaisissa näkyy selväpiirteisesti myös luovuutta, itseohjautuvuutta, tiimityötä sekä menestymisen halua.

Kartossa tuotteiden määrä on sen elinaikana moninkertaistunut. Korttien ja adressien lisäksi Karto tunnetaan nykyään niin paketointi- ja pakkaustuotteistaan, kodin arkeen ja juhlaan sopivista tuotekokonaisuuksista, toimistoihin ja kouluihin suunnatuista tarvikkeista kuin lahjatavaroistakin.

Karton tuotemallistojen lähtökohtana on suomalainen kuluttaja, joka arvostaa laadukkuutta, kauneutta, uudistumiskykyä, kestäviä arvoja, moniarvoisuutta ja elämää sen koko kirjossaan. Karto haluaa tuntea asiakkaansa ja laadun – se osaa ja on kokenut, kehittyy ja seuraa maailmaa virkein silmin. Samalla ollen paikallinen, mutta kansainvälisestikin uskottava.

1970-luku

Ensimmäiset omat toimitilat valmistuivat vuonna 1976 Jyväskylään. Uutta toimitilaa avattaessa Kartossa uskottiin vahvasti “suomalaiseen yrittäjyyteen, ahkeruuden ja yhteistyön voimaan sekä koko henkilökunnan ammattitaitoon”.

1980-luku

Karvinen ja Harald Hirmuinen seikkailivat Karton tuotteissa, myös lautapeleissä. Vahvat ulkomaiset korttimaat näyttivät suuntaa; uusia tuulia ja tuotteita haettiin mm. Milanosta, Pariisista, Lontoosta ja New Yorkista. Ensimmäinen hyväntekeväisyysjärjestö Sylva ry tuli mukaan adresseihin ja joulukortteihin.

1990-luku

Muumit rantautuivat Karton mallistoon. Putinki tuli perheeseen, ja sen myötä paljon uusia toimittajia. Muun muassa Thaimaan käsintehdystä paperista valmistetut tuotteet valloittivat Suomen. Lama koetteli koko Suomea, mutta postikortit pitivät pintansa.

2000-luku

Uusille urille lähdimme kodin- ja sisustustuotteiden parissa, kun Emma-tuote siirtyi Karton omistukseen. Kansainvälistyminen laajeni Baltiaan ja yhteistyö Karto Eestin ja Puse Plussan kanssa alkoivat.

2010-luku

Kotimaisten brändien voittokulku alkoi ja suomalaisuus nousi arvoon. Tamperelainen Hobby Office tuli yrityskaupan myötä osaksi Kartoa. Siten myös toimisto-, askartelu- ja koulutarvikkeet laajensivat Karton tuotetarjoamaa. Myös Suomen Pokkari-Tukun valikoima Loisto-tavaramerkillä oli osa Karton tuotteita.

2020-luku

Uudella vuosikymmenellä Karto on vahvistanut digitaalisten ratkaisujen myötä niin tuotteitaan kuin tapaansa toimiakin. Karton oma kuluttajaverkkokauppa tuli mukaan yhtenä myyntikanavana. Kestävä kehitys, moniarvoisuus, tuotteiden laadukkuus ja kotimaisuus ja arvontuotto asiakkaille ovat tämän vuosikymmenen johtotähdet.

Vuonna 2021 Karto tuli osaksi Lehtipistettä ja kehittää korttiliiketoimintaa yhdessä sisaryritystensä Paletin ja Putingin kanssa.

Postikortit

Karto kautta aikain.

Joulukortti kaikille

Joulutervehdyksiä kultaisen iän täyttäneille

Kun syksyn ja alkutalven pimenevät illat saapuvat, kääntyy ajatukset hiljalleen kohti joulua. Jouluna on aikaa rauhoittua ja muistaa lähimmäisiään.

Toteutamme Kartolla jo neljättä vuotta peräkkäin yhdessä koulujen ja kumppaneidemme kanssa joulutervehdyksen, jolla ilahdutamme hoivakotien ja kotihoidon asiakkaita. 

Tule mukaan kumppaniksi – osallistuminen on vaivatonta ja maksutonta. Lähetämme teille jouluiset postikortit kirjoitettavaksi, jotka voitte lähettää takaisin meille ja me hoidamme lähetyskulut.

Jaetaan yhdessä lämmittävää joulumieltä!

#näytätunteesi #joulukorttikaikille

Sininen päivä

Karto on 50-vuotisjuhlavuotenaan mukana marraskuun ajan Sininen päivä -kampanjassa. Kampanja kannustaa sekä lisäämään tietoisuutta eturauhassyövästä että miehiä hakeutumaan tutkimuksiin ja hoitoihin ajoissa. Sinistä päivää vietetään marraskuussa, erityisesti miestenpäivänä 19.11.

Olemme Kartolla julkaisseet kuuden kirjekuorikortin sarjan kampanjan tueksi. Yhteistyössä taiteilija Nina Kuu Artin kanssa suunnitellun Sininen päivä -korttisarjan myynnistä 10% ohjataan Propo Suomen eturauhassyöpäyhdistys ry:n tukitoimintaan.

Sininen päivä -korttisarja saatavilla vain Karton korttikaupassa verkossa!

Aforismointi

Aika kultaa muistot, sanotaan, mikä on oikeastaan ihana asia. Karton viidessä vuosikymmenessä on kertynyt kultaa yltäkylläisesti ja sille halutaan antaa erityistä huomioarvoa tänä pyöreänä juhlavuotena. Syntyi aforismointi.

Nyt & Tulevaisuudessa

Tunnetut brändit – merkitys ja tarkoitus

Karto tuo tunnetut kotimaiset ja ulkomaiset brändit asiakkaille ympäri Suomen. Karton tuotteiden materiaaleissa, pakkauksissa ja esillelaitossa annetaan tilaa brändien ja taiteilijoiden ilmeelle. Värit, kuva-aiheet ja teemat tuotteissa ovat tarkoin valittuja. Yhteistyössä eri alojen ammattilaisten kanssa, Karto haluaa oppia uutta ja pysyä mukana uusissa tuulissa. Tuotteiden merkityksen ja tarkoituksen ymmärtäminen on ollut homman pääjuju ja sitä se on tulevaisuudessakin.

Kierrätettävät materiaalit

Kestävän kehityksen mukana myös Karto uudistuu ja kehittää toimintaansa sekä tuotteitaan. Kierrätettävät materiaalit ja kierrätykseen liittyvä tieto ovat osa uusia tuotekokonaisuuksia, kuten ekopaketointia ja postitustarvikkeita. Korttien materiaaleihin ja erikoiskäsittelyihin etsitään jatkuvasti uusia ekologisempia vaihtoehtoja. Myös tuotannossa ja logistiikassa pyritään tehokkaampiin ja ympäristöä säästävämpiin ratkaisuihin.

Digitaalisuus ja teknologia

Digitaalisuus ja uudet teknologiat ovat vahvasti osa Kartoa. Vähitellen myös tuotteet yhdistyvät digitaalisen maailman kanssa. Esimerkkinä AR-kortit, joissa lisätyn todellisuuden avulla kortin saaja pääsee astumaan sisälle kortin maailmaan. Samaa teknologiaa hyödyntäen voidaan tuoda myös tuotteeseen liittyvää tausta- ja lisätietoa käyttäjälle. Mahdollisuudet uusille tuoteavauksille ovat kiehtovia.